Hírek 25.10.2022
6

Hogyan változnak a fuvardíjak Európában a gazdasági válság idején?

Kamion az autópályán


Bár már tavaly is jelentősen emelkedtek a fuvardíjak, 2022-ben az orosz-ukrán háború következményei - többek közt az olaj és más energiahordozók árainak durva emelkedése, itthon a kamionokra feloldott üzemanyag árstop, az euro árfolyamának változása - erre még rátett egy lapáttal.

Jelenleg az egész világon érezteti a hatását a gazdasági válság. Ennek gyökerei néhány évvel korábbra nyúlnak vissza. Az ellátási láncok 2019-óta világszerte nehézségekkel küzdenek, beleértve a teljes áruszállítás közel 75%-át lebonyolító közúti fuvarozást is.

Először koronavírus-járvány idején elrendelt bezárások és leállások mélyítették a problémákat az áruszállításban, majd a globális konténerhiány. A helyzetet tovább súlyosbította az európai sofőrhiány. Emiatt a fuvarozást a kapacitáshiány és a szállítási szűk keresztmetszetek jellemezték.

Így érkeztünk el 2022 elejére, amikorra már nem a világjárvány közvetlen hatásai okoztak nehézségeket, hanem az azt követő másodlagos jelenségek: a munkaerőhiány, az akadozó ipari termelés, a bérinfláció, az energiaválság, a növekvő kamatok, vagy a mobilitási csomag. Mint arra a Közúti Fuvarozási Árindex rámutatott, a költségnövekedés nem csak a közúti fuvarozók problémája, hanem a megbízóké és végső soron az egész gazdaságé, mivel a közúti szektor adja a magyarországi GDP 5%-át és a foglalkoztatottak 3,3%-át.

Összességében azonban az európai közúti árufuvarozás 2020 második felében kezdődött fellendülése 2021-ben is tovább folytatódott, és úgy tűnt, a nehézségek ellenére 2022-ben is folytatódni fog a tendencia. Ám közbeszólt az orosz-ukrán háború.

Az orosz-ukrán háború kitörése

Oroszország 2021-ben katonai jelenlétének növelésébe kezdett a kelet-ukrajnai határ orosz oldalán. A helyzetet nem csak Ukrajna találta aggasztónak, hanem egész Európa.

Az orosz Állami Duma, vagyis az orosz parlament alsóháza február 15-én megszavazta, hogy független területként ismerik el Ukrajna Donyeck és Luhanszk régiójának nem kormányzati ellenőrzés alatt álló területeit, majd Vlagyimir Putyin elnök 2022. február 21-én úgy döntött, hogy a függetlenként elismert területre orosz csapatokat küld. Ezután Oroszország 2022. február 24-én inváziót indított Ukrajna ellen.

A háború közvetlen következményei a szállítmányozásra

A szállítmányozásra is hatással van a háború: Európában a fuvarajánlatok száma 4 százalékkal csökkent az első negyedévben az előző negyedévhez képest. Mint azt a tavaszi közleményünkben megírtuk, a fuvarpiaci barométer adatai alapján, ennek oka az, hogy januárban (-8%) és februárban (-12%) kevesebb fuvart vittek be a rendszerbe.

Márciusban azonban a bevitt fuvarok száma, és ezzel a fuvarkapacitások iránti kereslet európai szinten ismét 42%-kal nőtt. Ez azért történt, mert raktérajánlatok száma csökkent a gazdasági hatások – elsősorban az energiaárak emelkedése – miatt. 2022 első negyedévében Európa-szerte jelentősen nagyobb volt a raktér iránti kereslet, mint a kínálat. A fuvarajánlatok aránya a raktérajánlatokhoz viszonyítva átlagosan kb. 70:30 volt, ez a kép rajzolódott ki például a németországi belföldi fuvarpiacon is. Ugyanakkor az egyes országok közt különbségek mutatkoztak.

Hogyan hatott a háború közép-, kelet- és délkelet-európai országokra?

A bécsi WIIW (Wiener Institut für Internationale Wirtschaftsvergleiche) gazdaságkutató intézet nyári előrejelzésében azt írta: az ukrajnai háború és az infláció “felemészti a közép- és kelet-európai gazdaságok ellenállóképességét”. Ezekben az országokban az infláció májusban - Szlovéniát kivéve - kétszámjegyű lett. A magas infláció oka többek között az Oroszországból és Ukrajnából származó mezőgazdasági export elvesztése volt.

Az előrejelzés szerint tizenegy országban (Bulgária, Csehország, Észtország, Horvátország, Litvánia, Lettország, Lengyelország, Románia, Szlovénia, Szlovákia és Magyarország) az infláció idén átlagosan 11 százalékos lesz, a helyzet 2023-ban és 2024-ben fog javulni. Az élelmiszerek, az energia és a közlekedés erőteljesen hat az inflációra.

A háború hatásait először a közlekedésben lehetett érezni. A fegyveres konfliktus kirobbanásának első napjaitól kezdve gyakorlatilag megszűnt a magyar–orosz és a magyar–ukrán közúti fuvarozás, bár Oroszország elérhető maradt Lengyelország felé. A forgalom új útvonalakra terelődött, és a gyártók, termelők is új importforrásokat és új exportpiacokat keresnek maguknak.

Oroszország egyébként a balti országok felől megközelíthető, Fehéroroszország pedig Lengyelország és Litvánia felől, de nőtt a várakozási idő a teherforgalomban.

Egész Európában emelkedett az üzemanyagok ára

Az üzemanyagok ára egész Európában emelkedett, április elején például Németországban volt a legdrágább a benzin és a dízel, Magyarországon és Máltán a legalacsonyabb (itthon természetesen a benzin-árstop miatt nem volt emelkedés). Németországi autósok (április 4-én felvett adatok szerint) átlagban 2,06 eurót fizettek egy liter szuperbenzinért és egy liter dízelért. A szuperbenzin literének ára aznap csak Hollandiában (2,11 euró) és Dániában (2,09 euró) volt magasabb, a dízel pedig olcsóbb volt, mint Németországban. A Németországgal határos országokban kevesebbe került aznap az üzemanyag: például Lengyelországban a szuperbenzin 1,42, a dízel 1,61 euro volt, Ausztriában a szuperbenzin 1,72, a dízel 1,84 euro, Luxemburgban a szuperbenzin 1,73, a dízel 1,76 euro, Csehországban a szuperbenzin 1,81, a dízel 1,93 euro volt.

Magyarországon a kormány egyfajta gazdasági válságkezelési lépésként 2021. november 15-től befagyasztotta a 95-ös benzin és a gázolaj árát, így később jelentkezett az emelkedés. 2022 márciusában a kamionosok számára véget ért a kedvezményes tankolás.  2022.05.27-től a hatósági ár már csak a magyar (rendszámmal) forgalmival rendelkező, 7,5 tonna össztömeg alatti autókra és a mezőgazdasági gépekre vonatkozott. 2022.07.30-tól pedig csak a magántulajdonú autókra, taxikra, mezőgazdasági gépekre vonatkozott az árstop, a céges autókra már nem.

A fuvardíjak változása

Bár már tavaly is jelentősen emelkedtek a fuvardíjak, 2022 nyarán az orosz-ukrán háború következményei - a felrobbanó olajár és más energiahordozók árainak durva emelkedése, itthon a 7,5 tonna feletti kamionokra feloldott üzemanyagárstop, az euro árfolyamának változása - erre még rátett egy lapáttal. Emiatt a DigiLog Consulting tanácsadó cég előrejelzése szerint akár 20 százalék felett is növekedhetnek a közúti fuvardíjak 2022-ben.

A 7,5 tonnát meghaladó kamionok esetében az árstop eltörlése önmagában is nagy plusz költséggel jár, csak ennek a hatását a belföldi közúti szállítmányozásban 14,3 százalékos, a nemzetközi fuvarozásban pedig 10,9 százalékos áremeléssel kellett volna kompenzálni.

Mindezek ellenére 2022 első negyedévben a fuvarozók csak részlegesen tudták érvényesíteni a költségnövekedéséből adódó díjemeléseket, így az csak 9-10%-os lett. Ennek az egyik következménye az lehet, hogy azok a fuvarozók, akik nem emelnek díjat, veszteségessé válhatnak, és ha tönkre mennek, az kapacitáshiányt okozhat. A másik hatás pedig az lehet, hogy az év további részében elért áremelések tovább fokozhatják az inflációs nyomást a magyar gazdaságon, amit a fogyasztók is megéreznek, hiszen az alapanyagok és késztermékek 70%-át közúton fuvarozzák.

Az is érezhető, hogy a fuvarozók egyéb költségeinek (munkabér, lízing kamatok, járművek beszerzési költsége) szorítása sem enyhül, ezért a Közúti Fuvarozási Árindex szerint a nemzetközi fuvarozásban 18,6%-os, a belföldi fuvarozásban pedig 24,8%-os díjemelésre lesz szükség.

Csökkentse szolgáltatásaink segítségével a gazdasági válság hatásait! Regisztráljon a TIMOCOM rendszerébe, és próbálja ki egy ingyenes tesztidőszak alatt.  Csatlakozzon a fuvarbörze szolgáltatáshoz: érje el a naponta több mint 1 millió nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot, kerülje el a költséges üresjáratokat, találjon új partnereket a több mint 50 000 potenciális európai üzleti partner révén!

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel