2021: a kihívások éve a logisztikában
Az év legfőbb feladata a digitális transzformáció
A tavalyi évben bekövetkezett válság számos nehézség elé állította a logisztikai iparág szereplőit. A cikkünkben felsorolt problémák közös vonása az, hogy megoldást minden esetben a dinamikus ellátási láncok kialakítása és az intelligens logisztikai rendszerek alkalmazása jelenti.
A Covid-19 járvány kitörését követő világgazdasági válság a logisztikai vállalatokat is érzékenyen érintette: a termelés, majd ezt követően a légi és vízi áruszállítás szinte teljes leállása, az e-kereskedelmi forgalom soha nem látott mértékben történő növekedése és a fogyasztói szokások megváltozása komoly nehézségeket okozott az iparágban. A régi, merev ellátási láncok nem tudtak megbirkózni a kialakult helyzettel, és az iparág képviselői kénytelenek voltak ráébredni, hogy ha talpon akarnak maradni a piacon, újfajta, dinamikus ellátási láncokat kell kiépíteniük és intelligens logisztikai rendszereket kell alkalmazniuk működésük során.
Ahhoz, hogy a szállítmányozó cégek sikeresen alkalmazkodjanak az új piaci viszonyokhoz, sőt, profitálhassanak is belőlük, nem csupán technológiai újításokra, hanem újfajta szemléletmódra, újfajta gondolkodásmódra is szükség van: arra, hogy ne lineáris módon, hanem egyfajta ökoszisztémaként tekintsenek az ellátási láncokra. Az ökoszisztémákat az egyes egységek dinamikus összekapcsolódása és a köztük lévő, folyamatos kommunikáció jellemzi – és pontosan ezek azok a tulajdonságok, amelyekkel az újfajta, rugalmas ellátási láncoknak is rendelkezniük kell, hogy megfelelhessenek az idei év kihívásainak.
2021 főbb logisztikai kihívásai
- Az üzletmenet helyreállítása
A tavaly év történései élesen rávilágítottak a hagyományos ellátási láncok gyönge pontjaira, és a rugalmas, a változásokra dinamikusan reagáló működési struktúrák szükségességére. Az ellátási láncok akkor képesek rugalmasan reagálni a piaci változásokra, ha átláthatóan működnek, valamint megbízható adatfeldolgozási kapacitással és dinamikus beszerzési opciókkal rendelkeznek – ezek a feltételek pedig elsősorban a digitális transzformáció révén valósíthatóak meg.
A digitális átalakításhoz a legújabb technológiai vívmányok integrálása mellett természetesen megfelelően képzett alkalmazottakra is szükség van, hiszen a vállalatok csak így tudják teljes mértékben kiaknázni a rendelkezésükre álló lehetőségeket. Az iparág képviselőinek tehát komoly figyelmet kell fordítaniuk a kellően képzett munkaerő toborzására és megtartására, illetve arra, hogy folyamatos képzésekkel kineveljék a logisztikai szakértők következő generációját.
- A fenntartható fejlődés
Az útvonal-optimalizáláshoz és a raktérkapacitás hatékony kihasználásához hasonló, a fenntarthatóságot szolgáló üzleti gyakorlatok nem csupán a környezetet óvják, de komoly üzleti előnyt is jelenthetnek a logisztikai piacon. A fenntartható fejlődést szem előtt tartó vállalatok ráadásul rendszerint több lépéssel a hatályos környezetvédelmi szabályozás előtt járnak, így nem okoz gondot számukra a jövőben várhatóan egyre szigorodó rendelkezések betartása.
Az e-kereskedelmi forgalom növekedésével számottevően megnőtt azon fogyasztók száma, akik számára a vásárlásaik során is kiemelt jelentőséggel bír a fenntartható fejlődés. Az ellátási lánc digitális átalakításának köszönhetően a gyártók is pontosan tudhatják, milyen forrásból származnak az általuk felhasznált alapanyagok, azaz a megváltozott fogyasztói elvárásokkal összhangban fejleszthetik a vállalkozásukat.
- A single sourcing gyakorlatának megszűntetése
Azok a gyártók, akik az ellátási lánc terén túlzott mértékben támaszkodtak egyetlen partnerre, a tavalyi évben komoly bevételektől estek el a késedelmes szállítások következtében. Az ellátási láncokban jelentkező problémák nagy része akkor kezdődött, amikor Kínában leállt a termelés, és hasonló jelenség játszódott le később a többi lezárt országban is.
A logisztikai szakértők egybehangzó véleménye szerint 2021-ben diverzifikálni és decentralizálni kell az ellátási láncokat, erre pedig a legjobb megoldás a digitális transzformáció, az intelligens logisztikai rendszerek alkalmazása, mivel ezek a rendszerek a hagyományosnál rugalmasabb beszerzési modellek alkalmazását teszik lehetővé.
- A hideg ellátási lánc fejlesztése
A Covid-19 vírus elleni vakcinák disztribúciója által generált kihívások komoly terheket rónak a hideg ellátási láncokra. A hatékony működés érdekében ezeknek a rendszereknek valós idejű információáramlással kell működniük, ám az ehhez szükséges technológiai eszközök csak viszonylag kevés logisztikai vállalatnál adottak.
Az IMD elemzése alapján a világjárvány kitörésekor a gyógyszergyártó cégek egyáltalán nem rendelkeztek a vakcina kifejlesztéshez szükséges összetevők feltérképezését lehetővé tevő, központi adatbázissal. Mivel a Covid-19 járvánnyal kapcsolatos kormányintézkedések további változókat jelentenek a vakcina-ellátási láncban, az ebben a szektorban tevékenykedő logisztikai cégek kizárólag a megfelelő end-to-end megoldások birtokában, átlátható módon működve lehetnek sikeresek a 2021-es évben.
- A Brexit okozta változások
2020 nem csupán a világjárvány, de egyben a Brexit éve is volt: az újonnan bevezetett rendeletek és adminisztrációs kötelezettségek komoly hatást gyakoroltak az európai közúti fuvarozással foglalkozó cégekre, és a késedelmes szállítmányok számát is jelentős mértékben növelték. A jelenlegi helyzetben kiemelten fontos, hogy az Egyesült Királysági vállaltokkal partnerkapcsolatban álló, oda árut szállító cégek modern árukövetési megoldásokkal és kellő adattárolási kapacitással rendelkező, intelligens logisztikai rendszerek alkalmazzanak a működésük során.
Az intelligens logisztikai rendszereké a jövő
Bár az egyes cégek konkrét igényei nyilvánvaló módon mindig az adott vállalatok profilja és aktuális helyzete határozza meg, azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy a piac változásaihoz rugalmasan alkalmazkodó ellátási láncok létrehozásának leghatékonyabb módszere az intelligens logisztikai rendszerek alkalmazása. Jóllehet ezek a rendszerek a régiónkban egyelőre kevésbé elterjedtek, a magyarországi vállalatok mégis szerencsés helyzetben vannak, hiszen a legnagyobb hazai fuvarbörze, a Timocom Európában elsőként bevezetett, az ellátási lánc minden résztvevőjének igényeit kiszolgáló, moduláris logisztikai rendszerével és huszonkét évnyi tapasztalatával áll ügyfelei rendelkezésére.