TIMOCOM 04.02.2025
5

2025-ös kihívások a logisztikai szektorban

TMC 25 001

2025-ös kihívások a logisztikai szektorban

 

Hullámvasúton érezhetik magukat az iparág képviselői, de ez az időszak felkészíthet a további nehézségekre.

 

Munkaerőpiaci gondok, a csomagszállítás további drágulása, a fenntarthatósággal kapcsolatos feladatok és geopolitikai   bonyodalmak – többek közt ezekre a kihívásokra lehet számítani a Magyar Logisztikai Egyesület elemzése szerint. 

 

Az elmúlt évek gazdasági megpróbáltatásai ugyanis nem értek véget, a hazai és nemzetközi szereplőkre további nehézségek várhatnak 2025-ben. Ám – mint az a sorok közt olvasva a közleményből kiderül – az akadályok leküzdése ellenállóbbá teheti a logisztikai iparágat. Ezért érdemes felkészülni a kihívásokra és megoldást találni a problémákra.

 

Drágulhat a csomagszállítás

 

Jelentős áremelést hajtott végre több szolgáltató is már 2024-ben a csomagszállításban. A kilátások nem fényesek: további díjemelés várható 2025-ben. Akad olyan szolgáltató, amelyiknél majdnem negyedével lehetnek drágábbak egyes szolgáltatások.

 

„Például a Magyar Posta január 1-jével emelt árat különböző szolgáltatásaiban. Ennek részeként csaknem 10%-kal emelték az elektronikus adattal feladott ajánlott levélküldemények és közel 23%-kal a tértivevényes levélküldemények árait. Érdemes azonban azt is tudni, hogy ettől számos szolgáltatás ára csak kisebb mértékben drágult és ezen szolgáltatások nagyrészt a vállalkozásokra rónak plusz terheket” – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke. Hozzátette, hogy ha a vállalatoknak nőnek a költségei, azt számos esetben a fogyasztók is érzékelik, csak számukra az árak változásai gyakorta máshol jelennek meg.

 

A Magyar Posta 1 éven belül nem először nyúlt hozzá áraihoz, ez pedig a különböző webáruházakra és más szolgáltatókra is hatással lehet. A posta egyes szolgáltatásai ugyanis egy 2024. március 28-tól érvényben lévő kormányrendelet értelmében minden Magyarországra értékesítő webáruháznak a szolgáltatáskínálatában szerepelnie kell. Például emiatt is drágulhat 2025-ben az online vásárlás.

 

A környezetvédelmi és ESG-szempontok is kihívást jelenthetnek

 

Az olyan, logisztikai szempontból is fejlett országoknál, mint Belgium vagy Hollandia, a logisztika a GDP durván 15%-át teszi ki. Magyarországon ez körülbelül 5-6%, így hazánk logisztikai szempontból még jelentős fejlődés előtt áll. És ugyan a szektorban történtek lépések a fenntarthatóság felé, az eredmény még látványos.

 

„Az ESG-jogszabályok, amelyek a legnagyobb cégeket már kötelező érvénnyel érintik, a logisztikai szereplőket is érdemi teendők elé állítják” – mondta a logisztikai egyesület elnöke. „Láthatjuk rendszeresen a médiában is, hogy a különböző logisztikai vállalkozások például elektromos vagy egyéb alternatív meghajtású vontató járművet tesztelnek, illetve helyeznek üzembe. Azonban, ha felmegyünk mondjuk a magyar autópályákra, jó eséllyel még mindig alapvetően dízel üzemű kamionnal fogunk találkozni, az alternatív meghajtású vontató járművek nagy számban hazánkban még egyáltalán nem terjedtek el.”

Az egyesület elnöke szerint azért nem terjedt még el az alternatív meghajtású járművek használata, mert a gazdasági és technológiai fejlettség még nem tart ott. Például az elektromos meghajtású vontatók ma még nagyjából háromszor annyiba kerülnek, mint a dízeles típusok. Az elnök bízik benne, hogy belátható időn belül változik a helyzet, de most csak kisebb mértékű javulások várhatók.

 

A logisztikai szereplők más területeken is próbálnak javulást elérni, ám a fenntarthatósághoz vezető út egyelőre nehéz. Jól szemlélteti ezt a fenntartható csomagolóanyagok példája. Mint azt Dr. Doór Zoltán kifejtette, számos fejlesztés zajlik világszerte ebben a szektorban a környezetterhelés minimalizálása érdekében. „Azonban rendszerint előkerül az a probléma, hogy a nem újrahasznosítható csomagolóanyagok továbbra is sok esetben jobban védik a termékeket, ráadásul nem egyszer érdemben olcsóbbak fenntarthatóbb társaikkal szemben. A felárat pedig a vevők továbbra sem szívesen vállalják magukra”.

 

Megtorpanás várható a logisztikai munkaerőpiacon, elbocsátásokra is számíthatunk

 

Bár az elmúlt években a szállítmányozásban és fuvarozásban az elmúlt években erősen jelen volt a sofőrhiány, a logisztikai iparágban 2025-ben nem lesz munkaerőhiány, sőt. Rövid távon kevesebb nyitott pozícióra lehet számítani. Cserébe viszont aki már ezen a területen dolgozik, jelentős fizetésemeléssel számolhat: a közlemény szerint 5-10%-os reálbéremelés várható. Dr. Doór Zoltán még azt is hozzátette, hogy hosszabb távon továbbra is jelentős potenciál van abban, ha valaki fejlett logisztikai tudással rendelkezik.

 

2025-ben nem csak az üres pozíciók száma lesz kevesebb, hanem sokkal nagyobb szűréseken mehet át az, aki logisztikai jellegű munkát keres. Ám aki hosszú távon gondolkodik, annak érdemes logisztikai végzettséget szereznie vagy a meglévő logisztikai tudását elmélyítenie. Értékesebbé válhatnak ugyanis a képzett, és tapasztalt, szakmai tudással rendelkező munkavállalók.

 

Geopolitikai nehézségekre is számíthatunk 2025-ben

 

Az Amerikai Egyesült Államok régi-új elnökének a tevékenysége még a logisztikai szektorra is hatással lehet a kilátásba helyezett általános vámok bevezetésével, az amerikai-kínai kapcsolatok esetleges változásával vagy a szomszédos orosz-ukrán háború alakulásával.

 

„Donald Trump beiktatása Magyarország számára kettős helyzetet idézhet elő. Az új vámok kihívásokat, a jó politikai kapcsolatok viszont könnyebb helyzetet teremthetnek számos esetben. Hazánk német gazdaságtól való erős kitettsége is további próbatételek elé állíthatja a hazai gazdaságot, ráadásul az euró-forint árfolyam aktuális helyzete ugyancsak rátehet erre” – mondta a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke. Azt is kiemelte, hogy emellett az európai energiaárak továbbra is magasak, amely termelés szempontjából nehéz helyzethez vezet. Ezt pedig a logisztikai szereplők szintén érzik. 

 

Ami a globális logisztikát illeti, a Szuezi-csatorna kihasználtsága az elmúlt időszakban több mint 50%-kal esett, számos dél-európai kikötőben hasonló mértékű forgalomcsökkenés, míg egyes észak-európai kikötőknél érdemi többletterhelés keletkezett. A vörös-tengeri krízis még nem ért véget, a javulás pedig továbbra is kétséges. A jemeni húszi lázadók támadásaitól manapság is tartanak az ellátási lánc szereplői. A megnövekedett üzemanyag árak és biztosítási költségek további drágulással, a hosszabb szállítási idők késésekkel járnak 2025-ben.

„Reményeink szerint azonban a költségek növekedésének mértéke radikális kiugrásokat már nem fog rövid távon generálni. Emellett a késések is egyre kiszámíthatóbbak válnak. Ugyanakkor a kockázatok és a növekvő költségek bizonyos mértékű drágulásokat továbbra is eredményezhetnek, amelynek eredményeként az inflációs nyomás és a rendszeres áremelés szintén a levegőben lehet” – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke.

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel