A fuvarozás konszolidációja az iparban és a kereskedelemben
Előnyök, hátrányok és a technikai megvalósítás
A fuvarozás konszolidációja, azaz a különböző szállítmányok összevonása a szállítmányozási vállalatok mindennapi tevékenységéhez tartozik, és a gyártóüzemek körében is egyre elterjedtebb gyakorlat. A jelenlegi fejlemények azt mutatják, hogy a szállítmányok egyre kisebbek lesznek; gyakori beszédtéma az úgynevezett „lot size 1” (tömeges testreszabás). Ezzel kapcsolatban meghatározó tényező a fokozatosan fejlődő digitalizáció, hiszen lehetővé teszi például, hogy a magánfelhasználók közvetlenül a gyártótól minimális mennyiségű terméket rendeljenek meg.
A legfontosabb elemek: az idő, a pénz és a környezet
Ha minden ilyen jellegű küldeményt egyesével indítanának útnak, sem a konténerek, sem a tehergépkocsik vagy transzporterek kapacitása nem lenne kihasználva. Az üresjáratok plusz költségeket generálnak, valamint megnő a fuvarok száma, ami megterheli a környezetet. Ennek megfelelően a szállítmányok összevonása elsősorban időt igényel. Emiatt egyrészt nagyobb lesz a diszpozíciós ráfordítás, hiszen az összevonás rendkívül kifinomult tervezést igényel. Másrészt a különböző részrakományok különböző forrásokból származnak. Annak érdekében, hogy ezeket egy helyen összevonhassák, néha köztes állomásokra van szükség, ahol a rakományok átrakodhatók.
Az idő az az elem, amelyből a legkevesebb forrás áll rendelkezésre. A logisztika gyorsan változik. A szállítási láncon belüli szoros összeköttetés eredményeként az összes érdekelt fél elvárásává vált, hogy a megrendelt áru időben, lehetőleg még aznap megérkezzen. Hogyan kezelhető tehát megfelelően a három elem együtt?
A leghatékonyabb segédeszközök: a TMS- és ERP-rendszerekhez való interfésszel ellátott platform-modellek
Sokszor éppen a gyártóüzemek vannak ráutalva a fuvarozási és logisztikai szakemberek segítségére logisztikai folyamataik kihívásainak kezelésében. Sok vállalat működtet saját logisztikai részleget a diszpozíciós feladatok ellátása érdekében. Az olyan logisztikai rendszerek használata, mint a TIMOCOM Marketplace, jól bevált eszköz. Ezekben alapvetően részrakományos fuvarajánlatokat lehet kiajánlani vagy keresni adott útviszonylatokra, valamint ennek megfelelően rakteret lehet keresni vagy hirdetni. A szállítmány paramétereinek (pl. tömeg vagy rakméter) megadása még a legkisebb egységek diszpozícióját is megkönnyíti. A vállalatoknak így lehetőségük nyílik saját járműflottájuk kihasználására, az üresjáratok elkerülésére, és/vagy arra, hogy részrakományaikat elfogadható áron szállíttathassák.
A fent felsorolt többletértékeket biztosító fuvarbörze mellett a TIMOCOM rendszerében egy tenderkiírások alkalmazás is megtalálható. Ez utóbbiban ismétlődő fuvarokra adhatók ajánlatok, így fix szerződéses partnerek találhatók meghatározott időtartamra. Ebben az esetben is van lehetőség a kisebb mennyiségek kezelésére. A felhasználók a különböző szállítmányokhoz különböző tenderkiírásokat hozhatnak létre, melyek a végén egy teljes tehergépkocsihoz lesznek összevonva.
A szintén a TIMOCOM rendszerében elérhető fuvarmegbízások alkalmazásban teljesen digitális és kötelező jogi érvényű formában adhatók ki fuvarmegbízások. A felhasználók a TIMOCOM több mint 45 000 ügyfele közül rászűrhetnek kedvenc vállalataikra, amelyekkel szívesebben működnének együtt. A diszponens egy ilyen szolgáltatói bázishoz férhet hozzá, így adott fuvarokhoz célzottan léphet kapcsolatba fuvarozó vállalatokkal.
A logisztikai vállalatok általában TMS- vagy ERP-rendszerrel dolgoznak, amelyek rálátást biztosítanak a fuvarjaikra, valamint – amennyiben rendelkeznek ilyenekkel – a saját járműveikre. A fuvarbörze interfészen és a fuvarmegbízások interfészen keresztül a TMS- és ERP-rendszerek összekapcsolhatók a Smart Logistics Systemmel. Ezáltal nem szükséges kétszer bevinni az adatokat és értékes idő takarítható meg, emellett nagyon sok potenciális fuvarozási szolgáltatóval lehet felvenni a kapcsolatot.
A nyomkövetés interfész lehetővé teszi, hogy a tehergépkocsi GPS-adatai egy térképen összesítve, a Smart Logistics Systemben jelenjenek meg. E célból már 265 telematikai szolgáltató csatlakozott a TIMOCOM rendszeréhez. Ennek a lehetőségnek köszönhetően a diszponenseknek újabb eszközük van arra, hogy megkönnyítsék szállítmányaik ütemezését.
A fuvarozás konszolidációja: csak műszaki infrastruktúra kérdése?
A szakértelem a szállítási lánc egyetlen pontjában sem helyettesíthető. Szükség van olyan tapasztalt munkaerőre, amely teljesíteni tudja a fuvarozás konszolidációjának komplex követelményeit. A logisztika egyre digitalizáltabb világában rendelkezésre álló eszközök azok a platform-modellek és irányítási rendszerek, amelyek egymással kommunikálnak, és amelyek összegyűjtik az adatokat, még az előtt, hogy a különböző szállítmányok ténylegesen szállítóeszközre kerülnének.
Tájékozódjon most itt.