TIMOCOM 02.01.2025
3

Kevesebb a megrendelés, drágább a szállítás, leépítés jöhet a fuvarozásban

TMC 024

Kevesebb a megrendelés, drágább a szállítás, leépítés jöhet a fuvarozásban

Folytatódott a közúti fuvardíjak emelkedése a harmadik negyedévben. A költségek növekedése nehéz helyzetbe hozza a fuvarozókat.

Közzétette a 2024 harmadik negyedéves Közúti Fuvarozási Árindexet a Digilog Consulting, és az adatok nem adnak okot az örömre.

Az elemzések szerint folytatódott a fuvarozási díjak emelkedése Magyarországon. A trenddel párhuzamosan eközben jelentősen csökkent a fuvarmegrendelések száma. A nehezebbé váló piaci helyzet miatt a szállítók közül egyre többen kényszerülhetnek leépítésekre a vállalkozásuk fennmaradásának érdekében.

Mi okozza az áremelkedéseket?

A fuvardíjak emelkedésének hátterében a költségek növekedése áll.

Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,8, a belföldi fuvarozásban pedig 14,9 százalékos díjemelkedést mért a Digilog Consulting 2024 harmadik negyedévében. A nemzetközi fuvarozásban 10,2, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8 százalékos összköltség-növekedést mutattak ki. A költségek emelkedésének fő oka itthon az útdíjhasználat emelkedése.

Emellett csökkent a kereslet, kevesebb a fuvarszám. „Bár a fuvarozó vállalatok emelték az áraikat 2024-ben, a csökkenő megrendelésállomány nem tett lehetővé olyan mértékű áremelést, ami a megnövekedett költségeket kompenzálta volna, így a hazai szállítmányozó cégek zsinórban ötödik negyedévüket zárják veszteségesen” – írja a Digilog Consulting közleménye.

A piac kis szereplői már nem tudnak trükközni a viszonylati jegyek érvényességi idejével 

Elsősorban a mikrovállalkozásokat érinti a kormány döntése, amely szerint 2025-ben változik teherautók és buszok viszonylati jegyeinek érvényessége az útdíjfizetésben. Az eddigi akár 48 helyett 2 órában maximálják az érvényességet. „Ezzel lényegében a fuvarozási piac valamennyi szereplőjét rákényszerítik arra, hogy az automatikus útdíjbevallást lehetővé tevő fedélzeti eszközt vásároljanak, ne pedig papíron vagy az interneten váltsák meg alkalmanként a jegyet” – írja az i-Cell közleményében.

A teherautóknak és a buszoknak is használatarányosan kell megfizetniük az útdíjat a gyorsforgalmi utakon vagy a főutakon. Ám a nehézgépjárműveknek 2013-ban bevezetett elektronikus útdíjszedési rendszerben eddig volt egy kiskapu. A viszonylati jegy a vásárlás időpontjától kezdődően a következő naptári nap végéig volt érvényes és ez alatt többször meg lehetett fordulni két pont között.

Farkas Károly telematikai szakértő a 24.hu-nak azt mondta, nem zárható ki, hogy ebből adódtak visszaélések: voltak, akik kihasználták az abban rejlő lehetőséget, hogy a kisebb forgalmú főutakon ritkábban ellenőrzi a teherforgalmat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató. A lehetőséggel valószínűleg azok éltek, akiknek csak egy járművük van és azt saját maguk vezetik.

2025. február 1-től azonban a kiskapu bezárul, változik a szabályozás. A viszonylati jegy a megváltás időpontjától csak 120 percig lesz érvényes. Ha egy járművezető ennél hosszabb ideig közlekedik, meg kell állnia, hogy újabb jegyet vásárolhasson. A legkisebb bírság 47–70 ezer forint lesz, de járműkategóriától függően az összeg 281 ezer forintig is felmehet. A méltányosságot pedig nem engedi meg a jogszabály, ezért várható, hogy kevesen kockáztatják meg a büntetést.

Leépítésekre kényszerülhetnek a fuvarozó vállalatok

A cégek egy része már most takarékossági intézkedésekhez folyamodott, beleértve a munkatársak leépítését is. A kevesebb megrendelés miatt sok cég képtelen a teljes dolgozói állományt fenntartani, emiatt a sofőrök és a logisztikai személyzet körében egyre gyakoribb a létszámcsökkentés.

A Digilog Consulting elemzése rámutat, hogy a trend hosszútávon káros lehet a szektor számára, mivel a kapacitás csökkentése a gazdaság fellendülése esetén késésekkel és munkaerőhiánnyal járhat.

Kilátások a negyedik negyedévre

A közúti fuvarozás szereplők számára a következő negyedév sem lesz könnyebb.

További áremelkedés várható az üzemanyagárak és az útdíjak növekedése miatt. A kereslet további csökkenése miatt a piaci szereplők a fennmaradás érdekében új stratégiák kidolgozására kényszerülhetnek. A munkaerőpiaci kihívások folytatódnak: egyre nehezebb lesz megtartani a tapasztalt járművezetőket, illetve új sofőröket toborozni.

A jelenlegi válság ellenére a fuvarozók abban reménykednek, hogy hamarosan gazdasági fellendülés váltja a recessziót, és a kereslet helyreállása hosszútávon ismét stabilitást hozhat a vállalkozásaik számára.

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel