Az európai piac készen áll az elektromos áruszállításra
Sokan hajlandóak lennének akár többet fizetni a szállításért, ha annak kisebb volna az ökológiai lábnyoma.
A pandémia és a leállások után kialakult áruhiány, chiphiány, a háború, a recesszió és emiatt az üzemanyagárak emelkedése, illetve a járműpiac lassulása folyamatosan akadályokat gördít a szállítmányozási szektor szereplői elé. Ezek a tényezők hozzájárultak a szállítási díjak emelkedéséhez is. További kihívást jelentenek a klímaváltozás hatásai és az Európai Unió klímacélokkal kapcsolatos törekvései is. Így nem csoda, ha a járműgyártók és a piaci döntéshozók is egyre inkább az alternatív üzemanyagok és a hagyományostól eltérő autógyártás felé fordulnak.
A Volvo Trucks a közelmúltban figyelemre méltó felmérést rendelt az Ipsostól arról, hogy mit gondolnak Európa vezető kereskedelmi- és gyártó vállalatai az áruszállításról a fosszilis tüzelőanyagok tekintetében. Mint kiderült, a megkérdezettek többsége hajlandó lenne magasabb árat fizetni, ha cserébe ezzel csökkenthető a szállítás ökológiai lábnyoma.
Az Ipsos kutatása Európa nyolc országában zajlott, jelentős e-kereskedelmi és gyártó cégek bevonásával. A kérdések közvetlenül a fosszilis tüzelőanyagoktól mentes áruszállítással foglalkoztak.
Az idén júniusban végzett kutatás során száz vezető beosztású, beszerzéssel, logisztikával vagy fenntarthatósággal foglalkozó szakembert interjúvoltak meg Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Spanyolországban, Hollandiában, Svédországban és Norvégiában.
A megkérdezett vezetők cégeinek túlnyomó többsége azt tűzte ki célul, hogy csökkenti az ökológiai lábnyomát. A vállalatok 78 százaléka azt nyilatkozta, hogy ennek érdekében hajlandó lenne magasabb árat fizetni egy olyan szállítmányozó cégnek, amelynek flottája alacsonyabb, vagy nulla károsanyag-kibocsátással rendelkező járművekből áll. A felmérésben részt vevők 85 százaléka készen áll arra is, hogy lecserélje a szállítmányozási partnerét, ha az nem képes a környezeti célkitűzéseket teljesíteni.
A válaszokból kiderül, hogy a vállalatok egyértelmű összefüggést látnak a további fejlődési lehetőségeik és a szállítási megoldásaik széndioxid-kibocsátása között. A megkérdezett cégek 60 százaléka úgy gondolja, hogy amennyiben nem fogja tudni csökkenteni CO2 terhelését, el fogja veszíteni ügyfeleit.
A Volvo Trucks elnöke, Roger Alm örömmel konstatálta a kutatás eredményeit, amelyeket komoly iparági változások előszelének tekint. „Hiszünk abban, hogy a villamosítás lesz a kulcs a nulla károsanyag-kibocsátású közúti áruszállításhoz, így büszkék vagyunk arra, hogy a Volvo Trucks már ma képes tisztán elektromos megoldást kínálni a fuvarfeladatok legszélesebb körére. Az áruszállítás villamosítása bőséges üzleti lehetőséget hordoz magában” – nyilatkozta.
Sok más mellett a Volvo Trucks és a Hyundai élen járnak az elektromos, cellás és hidrogénüzemű áruszállító járművek fejlesztésében, és ambiciózus célokat követ a területen.