Indulhat a digitális fuvarlevél: Magyarország is csatlakozik az e-CMR-hez
Az e-CMR kiváltja a nehézkes, papíralapú adminisztrációt, felgyorsítja a dokumentumok mozgását, és lehetővé teszi a gyors korrekciót.
Túlzás nélkül mondható: történelmi lépés a hazai logisztika digitalizációjában, hogy Magyarország is csatlakozik az e-CMR egyezményhez.
Mindez a Magyar Közlöny 2024. évi 74. számából derül ki. A 1211/2024. (VII. 8.) kormányhatározatban ugyanis Magyarország Kormánya egyetértését fejezte ki a Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Szerződésről Szóló Egyezmény elektronikus fuvarlevélről szóló kiegészítő Jegyzőkönyvének bemutatott szövegével. Ezen kívül a kormány felhatalmazta az építési és közlekedési minisztert a Jegyzőkönyv szövegének végleges megállapítására.
A fentieken kívül a külgazdasági és külügyminisztert felkérték, hogy adja ki a Jegyzőkönyv szövege végleges megállapításához szükséges meghatalmazási okiratot és hagyja jóvá a Jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló kormányrendelet tervezetét. A kormány továbbá elrendelte a végleges Jegyzőkönyv elkészítését követően annak kihirdetését a Magyar Közlönyben.
A digitális fuvarlevél jelentősége
A fuvarlevél, vagyis a CMR egy, a feladó által kiállított árukísérő dokumentum. Bizonyítja a fuvarozási szerződés megkötését, igazolja annak tartalmát, és mind a feladótól való átvételkor, mind a címzetthez való kiszállításkor átvételi elismervényként is szolgál. A CMR egy nemzetközi szárazföldi szállításokra vonatkozó, nemzetközi egyezményt jelöl, amely szabályozza a megbízás kiadását, lebonyolítását, a felelősségi viszonyokat késedelem, a szállítmány elvesztése vagy károsodása esetén.
A fuvarlevélnek minden esetben legalább három példánya van: egy a feladóé, egy a címzetté, és egy példány a fuvarozónál marad. Magyarországon a gyakorlatban az úgynevezett hatpéldányos, színezett CMR fuvarlevél használatos. Ebben az esetben a feladón, a címzetten és a fuvarozón kívül jut egy-egy példány a vámkezelésnek, a banknak és a tevékenységbe esetleg bekapcsolódó feleknek is. Ezt az adminisztrációs terhet veszi le a fuvarozók válláról az elektronikus CMR.
A fuvarlevél papírmentes, elektronikus formáját 2020-ra már 27 országban vezették be, de nálunk eddig váratott magára a lépés jogi hátterének kidolgozása. Az e-CMR előnye, hogy meggyorsítja a dokumentumok mozgását, és lehetővé teszi a gyors korrekciókat is. Hatékonyabbá teszi az adminisztrációt, amivel versenyképesebbek a fuvarozók.
A hazai logisztikai szakma örömmel fogadta az e-CMR bevezetését
“Az e-CMR használata gyorsítja és egyszerűsíti a fuvarozási folyamatokat, csökkenti a költségeket, növeli a hatékonyságot és zöldebbé teszi a logisztikát. A digitalizált fuvarlevél segítségével könnyebben lehet nyomon követni és ellenőrizni a szállítmányok útját, valamint gyors, biztonságos és megbízható módon lehet kezelni a fuvarokkal kapcsolatos dokumentumokat. Az e-CMR bevezetése pozitív hatással lesz a logisztikai ágazat fejlődésére és versenyképességére, valamint hozzájárul a hazai vállalkozások gazdasági növekedéséhez” - áll a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ), illetve az i-Cell Mobilsoft Zrt. közös sajtóközleményében.
A kizárólag magyar tulajdonosi háttérrel létrejött e-CMR Europe Kft. is készen áll a belföldi és nemzetközi e-CMR itthoni bevezetésére. A magyar logisztikai és fuvarozói ágazat meghatározó érdekképviseleteinek közreműködésével alakult társaság célja az, hogy minél gyorsabb és gördülékenyebb legyen a folyamat. “A magyarországi e-CMR platform és a hozzá tartozó alkalmazás elsősorban a magyar vállalkozások igényeit kívánja maradéktalanul kiszolgálni, miközben megteremti a lehetőségét annak, hogy az érintett piaci szereplők a nemzetközi szintéren is elérjék és élvezzék a digitalizált fuvarokmánykezelés minden előnyét.”
Az elektronikus fuvarlevél bevezetése is a logisztikai folyamatok digitalizációját szolgálja, hozzájárul az ellátási lánc hatékonyabb és átláthatóbb működéséhez.