Kerülje az üresjáratokat - a mai gazdasági helyzetben ez nagy felelőtlenség
Létezik hatékony megoldás az üresjáratok, ezzel együtt a fuvardíjak, az útdíjak, az egyéb költségek csökkentésére és a károsanyag-kibocsátás mérséklésére: a TIMOCOM fuvarbörze, amivel gyorsan és egyszerűen kereshetők vissz- vagy gyűjtőfuvarok, így könnyebben készíthetők útdíj-kalkulációk.
A fuvarok átlagosan több mint 20 százaléka, vagyis minden ötödik teherautó megy üresjáratban az Európai Unió útjain. Ez hatalmas pazarlás. Különösen most, amikor emelkedik az üzemanyagok ára, növekednek az energiaárak, megtapasztaljuk a gazdasági válság jeleit, közben a klímaváltozás miatt csökkenteni kellene a szén-dioxid kibocsátást. Inkább takarékoskodni kellene az erőforrásokkal, mégis az ellenkezője történik.
Pedig létezik hatékony megoldás az üresjáratok, ezzel együtt a fuvardíjak, az útdíjak, az egyéb költségek csökkentésére és a károsanyag-kibocsátás mérséklésére: a TIMOCOM fuvarbörze. Segítségével gyorsan és egyszerűen kereshetők vissz- vagy gyűjtőfuvarok, így könnyebben készíthetők útdíj-kalkulációk.
Minden ötödik teherautó üresjáratban teszi meg az utat az Unióban
Az üresjáratok aránya még növekedhet is az Eurostat adatai szerint. Az európai fuvartevékenységre vonatkozó statisztikáiból az derült ki, hogy az üresjáratok aránya - 44 százalék - Cipruson volt a legmagasabb. Körülbelül 35 százalékos volt Ausztriában, Görögországban, Írországban, Horvátországban, Lettországban, Bulgáriában, Szlovéniában és Litvániában is.
Magyarországon a belföldi üresjárati fuvarok aránya több mint 30 százalékos. A nemzetközi fuvarvállalások esetén viszont jobb a helyzet, ezért a járműkilométerben kifejezett összes fuvarozási munkák 22 százaléka ment üresjáratban.
A fuvarkapacitást legjobban Belgium és Dánia használta ki, az üresjáratok aránya 6, illetve 8 százalékos volt 2020-ban.
Az Uniós szabályozás tovább súlyosbítja a helyzetet
Sajnos az Európai Parlament által 2020-ban elfogadott Mobilitási Csomag miatt tovább növekedhet majd az üresjárati fuvarok aránya. Bár a szabályok célja a közúti sofőrök munkakörülményeinek javítása, valamint a határokon átnyúló szolgáltatás szabadságának biztosítása a fuvarozók számára, több rendelkezés is hátrányosan érinti a fuvarcégeket.
A kabotázst szabályozó rendelet például kimondja, hogy a fuvarozók egy adott országban maximum három kabotázsfuvart végezhetnek hét egymást követő naptári nap alatt. Ezután négy napos várakozási időszak következik, és csak ezután végezhető az adott járművel újabb fuvarfeladat az ország területén. A hazatérési kötelezettség értelmében a szállításban résztvevő teherautóknak legalább nyolc hetente egyszer vissza kell térniük a vállalat operatív központjába.
A jármű kötelező visszatérése azért is gond, mert kizárja a piacról a szigeteken fekvő országok fuvarozóit, nagymértékben korlátozza több, nem központi elhelyezkedésű tagállam vállalkozóinak hozzáférését, és az üresen közlekedő kamionok feleslegesen növelik a szén-dioxid kibocsátást a közúti szállítási ágazatban. Az üresjáratok ráadásul indokolatlanul fokozzák az európai úthálózat károsodását és a közlekedésbiztonsági kockázatokat.
Üresjáratokkal nagyobb mértékű a károsanyag-kibocsátás
Az üresjárati fuvarok komoly környezetkárosító hatással járnak: egyes tanulmányok szerint évente akár 3 millió tonna szén-dioxid-kibocsátásért felelnek.
A nehézgépjárművek – például a tehergépkocsik, az autóbuszok és a távolsági buszok – CO2-kibocsátása a teljes uniós CO2-kibocsátásnak a kb. 6%-át teszik ki. A közúti közlekedésből származó teljes CO2-kibocsátásnak pedig a kb. 25%-át. Minél több jármű megy feleslegesen az utakon, annál nagyobb a légszennyezés.
Nézzük, mit jelent az üresjárat a gyakorlatban! Egy teljes rakománnyal közlekedő tehergépjármű 25-30 százalékkal több káros anyagot bocsát ki, mint egy üresjárat. Azonban azt a rakományt, amit ez a jármű is szállíthatott volna, egy másik tehergépkocsi szállítja, aminek először el kell jutnia a rendeltetési helyre. Így tehát már két tehergépkocsi van az utakon, és mindketten legalább egy utat üresen, egyet pedig rakománnyal tesznek meg. Ehhez hozzáadódnak még az eltérő hosszúságú odajutási útvonalak. Tehát ebben az esetben összeadódik az üresjárat és a plusz fuvart végző tehergépkocsi károsanyag-kibocsátása. Ezért felelnek az üresjáratok arányaiban nagyobb mértékű károsanyag-kibocsátásért, mint a teljesen megrakott járművek.
A járművek szén-dioxid-kibocsátását három módszerrel lehet csökkenteni: hatékonyabbá kell tenni a gépjárműveket, változtatni kell az üzemanyagon, és meg kell szüntetni az üresjáratokat. Utóbbira már lefejlesztett, hatékony digitális megoldás: a TIMOCOM fuvarbörze.
Európa legnagyobb fuvarbörzéjével elkerülhetők az üresjáratok
A fuvarozásban különféle módszerekkel és eszközökkel lehet ésszerűsíteni, egyszerűsíteni és felgyorsítani a munkát. Többek közt a különböző szállítmányok összevonásával, a céges folyamatok digitalizációjával és naprakész adatbázisok használatával. Mindezek célja a tehergépkocsik és transzporterek kapacitásának kihasználása, az üresjáratok arányának csökkentése, takarékosság az idővel, a pénzzel és az emberi erőforrással.
A szállítmányok összevonása és fuvarszervezés időigényes művelet, ami kifinomult tervezést igényel. Ebben a leghatékonyabb segítség az olyan online logisztikai rendszerek használata, mint amilyen a TIMOCOM Smart Logistics System, benne a fuvarbörze funkcióval.
Az SLS használatával alapvetően részrakományos fuvarajánlatokat lehet kiajánlani vagy keresni adott útviszonylatokra, valamint ennek megfelelően rakteret lehet keresni vagy hirdetni. A szállítmány paramétereinek (pl. tömeg vagy rakméter) megadása még a legkisebb egységek diszpozícióját is megkönnyíti. A vállalatoknak így lehetőségük nyílik saját járműflottájuk kihasználására, az üresjáratok elkerülésére, és/vagy arra, hogy részrakományaikat elfogadható áron szállíttathassák.
Európa legnagyobb fuvarbörzéjében a “fuvarok” és “raktér” alkalmazásokkal gyorsan és hatékonyan csatlakozhat az azonnali piachoz. Naponta több mint 1 millió nemzetközi raktér- és fuvarajánlatot tesz közzé a jelenleg több mint 145 000 felhasználó egész Európából.
Akár fuvarozó, akár megbízó, a TIMOCOM fuvarbörzében megtalálja a keresett üzleti partnert. Hálózatát a több mint 50.000 potenciális üzleti partner révén bővítheti.
A felhasználóbarát járműbevitellel vállalkozóként raktérajánlatokat tehet közzé a keresett jármű olyan tulajdonságaival, mint a térfogat/tömeg, dátum, indulás és érkezés helye. Ezzel pedig nem csak az üresjáratokat, hanem a felesleges kiadásokat is elkerülhet. A potenciális megbízók az Ön ajánlatára kattintva felvehetik Önnel a kapcsolatot.
A jelenlegi gazdasági helyzetben érdemes kihasználni a TIMOCOM SLS fuvarbörze adta lehetőségeket.