Logisztikai munka: diszponensek
Képzés, bérek és a jövő
TIMOCOM blogsorozatunkban bepillantunk a fuvarozási és logisztikai ágazatban végzett munkákba, megvizsgáljuk az aktuális trendeket, valamint a fejlődési irányokat. Sorozatunk második cikkében a szállítmányozók és logisztikusok egyik leggyakoribb tevékenységébe nyújtunk betekintést. Bemutatjuk a diszponensi szakmát, megvizsgáljuk annak jövőbeli kilátásait, és megtárgyaljuk, hogy milyen hatással van a szakemberhiány, a koronavírus, valamint a digitalizáció erre a szakmára.
Mi a feladatuk a diszponenseknek?
Mennyit keresnek a diszponensek?
Hol dolgoznak a diszponensek?
Milyen hosszú a diszponensek munkaideje?
Hogyan lehet valaki logisztikai diszponens?
Milyen szerepet játszik a digitalizáció a diszponensek életében?
Milyen hatással van a koronavírus az esetleges képzésre?
Köztudott, hogy teherautósofőr-hiány van. A logisztikai ágazatban azonban egy másik probléma is kezd terjedni: az SCI tanácsadó cég „logisztikai barométere” szerint diszponensekből is kevés van. Egy vállalatok körében végzett felmérés azt mutatja, hogy a megkérdezett vállalatok 44%-ában nincs elég diszponens munkatárs.
A Bundesamt für Güterverkehr (BAG) Áruszállítási piaci felmérése szerint Németországban több mint 150 000 foglalkoztatott dolgozik diszponensi területen, ennek ellenére szakemberhiány van. Németországban 2017 óta meghaladja a betöltetlen álláshelyek száma a jelentkezőkét.
Ez elég okot ad arra, hogy pontosabban szemügyre vegyük a diszponensi képzést, a béreket és a szakma jövőjét.
Mi a feladatuk a diszponenseknek?
Annak érdekében, hogy a megrendelők pontosan és kifogástalan állapotban juthassanak az áruhoz, ütemezésre és szervezésre van szükség, mégpedig a tehergépjárrmű-flotta optimális kihasználtsága mellett. A diszponensek feladatai közé tartozik ezért a járműflotta koordinációja, valamint a fuvarmegbízások létrehozása, kezelése és felügyelete. A diszponensi tevékenység része ezen kívül az útvonaltervezés, valamint ehhez kapcsolódóan a gépkocsivezetők beosztása, a jogszabályi előírások és járművezetési idők betartásával.
Diszponensek nélkül leállna a németországi áruszállítás – függetlenül attól, hogy vasúti, közúti vagy vízi szállításról van szó. A kikötők közelségétől függően a diszponens koordinálhatja például a konténeres áruszállítást és az ehhez kapcsolódó fuvarozást. A diszponensek végzik az összes logisztikai feladathoz kapcsolódó koordinációt, ezért tevékenységük szerteágazó.
Mennyit keresnek a diszponensek?
A Hamburger Abendblatt közzétette a 2018-as fizetési adatokat. A diszponensek bruttó évi átlagkeresete körülbelül 30 000 euró. Bérük a munkáltató méretével és a szakmában eltöltött évek számával párhuzamosan nő. 2012 óta folyamatosan nőttek a bérek.
Hol dolgoznak a diszponensek?
A diszponensek konkrét tevékenysége és fő feladataik köre vállalatuk és az adott részleg méretétől függ. Szállítmányozási és logisztikai cégek esetében leggyakrabban áru- és raktárgazdálkodást folytatnak. Tipikus munkahelyük ebből adódóan a raktár vagy az árucsomagoló, vagy a hagyományos iroda.
Milyen hosszú a diszponensek munkaideje?
Mivel ügyintézői tevékenységet folytatnak, általában a normál irodai nyitva tartás alatt dolgoznak. Megbízástól vagy vállalattól függően előfordulhat hétvégi vagy ünnepnapok alatti munkavégzés is. A szállítmányozási és logisztikai ügyintézők túlnyomó része hetente 40 óránál többet dolgozik.
Ha nem várt események történnek, túlórára kerülhet sor. Ez olyankor fordulhat elő, ha egy teherautósofőr problémát jelez a központ felé. Ha például a sofőrt rutinszerű ellenőrzés céljából megállítja a rendőrség, késedelem következhet be. A diszponens felel a flottáért, és azért, hogy az áru időben megérkezzen a megrendelőhöz. Az ő feladata az is, hogy tájékoztassa az ügyfelet, ha az áru később érkezik meg hozzá, és szükség esetén át kell szerveznie a fuvart.
Hogyan lehet valaki logisztikai diszponens?
E szakmához szállítmányozási vagy logisztikai ügyintézői végzettségre van szükség. Ezen belül választható a diszpozíció szakirány. A képzés időtartama Németországban általában három év.
Érdemes ezt a területet választani a továbbtanuláskor, mivel a növekvő foglalkoztatottsági adatok ellenére diszpozíciós szakemberhiány van. 2019-ben több mint 15 000 gyakornoki szerződést kötöttek. A gyakornokoknak nagyon jó esélyeik vannak arra, hogy véglegesen alkalmazzák őket, a gyakornokok havi juttatása pedig eléri az országos átlagot. A leendő szállítmányozási és logisztikai ügyintézők bére régiótól és vállalatmérettől függően a képzés első évében körülbelül havonta bruttó 700 euró, a képzés hátralévő részében pedig évente mintegy 100 euróval nő a havi bérük.
A szállítmányozási szakemberek között a nők aránya mintegy 36,5 százalék, ezzel az országos szint alatti, ráadásul összességében csökken a női gyakornokok aránya a szakmában. A szakemberhiány megszüntetésére jó lehetőséget jelentene a fuvarozási ágazat népszerűsítése a lányok és fiatal nők körében, és annak ösztönzése, hogy ezt a képzést válasszák.
A kereskedelmi ügyintézői képzésre elméletileg bármilyen iskolai végzettséggel – sőt, annak hiányában is – lehet jelentkezni. Több mint 20 000 alkalmazott dolgozik a szakmában szakmai képzettség nélkül, 12 000 fő pedig más végzettséggel rendelkezik. Ez azt bizonyítja, hogy a szakmát váltók jó eséllyel dolgozhatnak a logisztikai ágazatban. Sok vállalat előnyben részesíti a reáliskolai vagy felsőoktatási iskolai végzettséggel rendelkező pályázókat.
Milyen szerepet játszik a digitalizáció a diszponensek életében?
A BAG Áruszállítási piaci felmérése szerint a digitalizáció hosszú távon változásokat fog hozni a területen. A feladatkörök eltolódnak; jelentősebbé válnak a fokozottabb követelményeket igénylő, összetettebb logisztikai szolgáltatások a mindennapokban. A BAG tanulmányában megkérdezett vállalatok 67 százaléka úgy nyilatkozott, hogy alapvetően támogatja alkalmazottainak szakmai fejlődését. A továbbképzések során leggyakrabban a munkavállalók IT-ismereteit bővítik, ami azt bizonyítja, hogy az ágazat felkészül a jövőre.
A vállalaton belüli előrelépési lehetőségek mellett számos továbbképzési lehetőség is rendelkezésre áll. Néhány példa ezekre: áruszállítási és logisztikai vagy logisztikairendszer-adminisztrátori vizsga, szállításmenedzsment képzés, államilag elismert üzemgazdász végzettség, vagy főiskolai végzettség szállítmányozási, fuvarozási, logisztikai vagy supply chain menedzsment szakirányon.
Milyen hatással van a koronavírus az esetleges képzésre?
A leállások és határlezárások jelentős hatással vannak a teljes európai gazdaságra. A logisztika és az ügyfelek ágazatai azonban lassan kezdenek magukhoz térni. A BAG heti rendszerességgel tesz közzé jelentéseket a koronaválság németországi áruszállítási piacra kifejtett hatásairól. A legutolsó, 2020.08.17-i beszámolóban a megkérdezett vállalatok általában a megrendelés-állomány növekedéséről számoltak be.
A német kormány „Tanulószerződéses gyakornoki képzések biztosítása” programjában mintegy 500 millió eurót bocsátott a kis- és középvállalatok rendelkezésére a 2020-as és 20201-es évre. A program célja, hogy gazdasági segítséget nyújtson a vállalatok számára abban, hogy a gyakornokok elvégezhessék a képzést, vagy abban, hogy e vállalatok új gyakornoki helyeket hozhassanak létre. A cégek legfeljebb 3000 euró állami támogatás igényelhetnek új gyakornok alkalmazása céljából.
Ha azt is figyelembe vesszük, hogy gazdasági javulás tapasztalható az ágazatban, a körülményeknek megfelelően jó a helyzete a logisztikai képzésben résztvevőknek.
A diszponensi munka azok számára megfelelő, akiknek van érzékük a tervezéshez és a szervezéshez. Aki rendelkezik ezekkel a készségekkel, az olyan, biztos fizetést adó, változatos szakmát talál, amelyben számos különféle feladat adódik. A logisztika és a fuvarozás együttesen olyan ágazatot képvisel, amely szó szerint mozgásban van. A digitális átalakulás a diszponensek munkájára is hatással lesz, de nem teszi azt feleslegessé. Ezt tekintve a szállítmányozási és logisztikai ügyintézői szakmának van jövője.