Tovább nőttek a fuvardíjak!
Tovább nőttek a fuvardíjak, és még nincs vége!
Folytatódott a közúti fuvardíjak emelkedése a III. negyedévben, annak ellenére, hogy kevés a megrendelés – olvashatjuk a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2024. III. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 24Q3) iparági elemzésben.
Jelentősen nőttek ugyan a díjak, de a költségek még inkább
A II. negyedévhez viszonyítva alig – mindössze 1,1-2,1%-kal – emelkedtek a költségek Q3-ban, és a díjak is hasonló mértékben nőttek, a vállalkozások túlnyomó részénél mégis veszteséges a fuvarozási tevékenység. Az elmaradás oka, hogy még mindig nem tudták teljesen áthárítani a 2024. Q1-ben jelentkező költségsokkot.
Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,8, a belföldi fuvarozásban pedig 14,9%-os díjemelkedést mért a DigiLog Consulting, 2024 III. negyedévében viszont, a nemzetközi fuvarozásban 10,2, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8%-os összköltség-növekedés volt kimutatható. Az extrém költségemelkedés több mint 2/3-a a használatarányos útdíj növekedéséből származott (a hazai tarifák átlagosan 50–60%-os drágulása mellett 80–85%-kal nőtt a német, és 8–12%-kal az osztrák útadó mértéke is).
Az üzemanyagár csökkenése ebben a negyedéveben lefelé tolta az önköltséget, de minden más költségtétel változása felfelé hatott (a gépjárművezetői bérek 7–12, az amortizáció 6–9, a lízingkamatok pedig 30–50%-kal emelkedtek).
A fuvarozók hatékonysági és termelékenységi mutatói romlottak ugyan az előző negyedévhez képest, de javultak az előző év azonos időszakához mérten. A forint gyengülése pedig kismértékben segítette a nemzetközi cégek eredményét a tárgyidőszakban.
A túlélésért küzdenek a közúti fuvarozócégek
A szignifikáns díjemelések ellenére sem sikerült még teljes mértékben áthárítani a 10,2, ill. 17,8%-os költségemelkedést a július és szeptember közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 3,4, a belföldi fuvarozás esetében további 2,9%-os díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést, így már az ötödik veszteséges negyedévet zárják a hazai fuvarozók.
Elhúzódik a recesszió, kevesebb a szállítanivaló
A legnagyobb problémát a gazdasági recesszió elhúzódása jelenti, ami komoly visszaesést okoz a fuvarozókat árukkal ellátó gazdasági ágazatokban. A hazai GDP a III. negyedévben már nemcsak az előző negyedévhez viszonyítva maradt el 0,7%-kal, de az előző év azonos időszakához képest is 0,7%-os visszaesést mutatott a KSH szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatai szerint. A belföldi fuvarozásnak forgalmat biztosító kiskereskedelmi forgalom ugyan még növekedést jelez az előző évhez képest (július: 2,5%, augusztus: 4,1%, szeptember: 1,7%, a naptárhatástól megtisztított adatok szerint), de trendje lefelé mutat. Ezzel szemben az építőipar mélyrepülése kifejezetten negatívan hat a belföldi fuvarozás keresleti oldalára. Még rosszabb hír a nemzetközi fuvarozók számára az ipari termelés megbicsaklása. A III. negyedévben nemcsak az előző évhez képest (július: -1,5%, augusztus: -9,6%, szeptember: -7,2%, a nyers adatok szerint), hanem az előző hónapokhoz viszonyítva is negatív eredményeket mutatott, és trendje is romló. Különösen nagy elmaradást mutat az elektromos berendezések gyártása (elektromos motorok és Li-ion akkumulátorok), valamint a járműgyártás.
Mindezek hatására az áruszállítási teljesítmény is visszaesett. A II. negyedévben, az előző év azonos időszakához képest még láthatunk egy szerény, 1,1%-os többletet, de az előző negyedévtől már 2,7%-os elmaradás mutatkozik az árutonna-kilométerben mért szállítási adatokban. Hasonlóan kedvezőtlen adatra számíthatunk a III. negyedévre vonatkozóan is.
A fuvarozók leépítésre kényszerülnek, már csökkentik a kapacitásukat
A kisebb árumennyiség és az extrém mértékben növekvő költségek gazdasági harapófogóba szorították a fuvarozókat, akik mégsem tudták rövid távon a lecsökkent kereslethez igazítani a járműveik számát. 2023-ban ugyanis jelentős mennyiségű, még 2022-ben megrendelt jármű érkezett meg, ugyanakkor a használt kamionok eladása már szinte lehetetlenné vált. Így 2024 I. negyedévéig még nőtt is az áruszállító járművek száma. A II. negyedévben azonban már a KSH statisztikáiból is egyértelműen látható, hogy a hazai nehéz tehergépjárművek közül a vontatók száma dinamikusan csökkenni kezdett. (2024. Q2-ben az előző negyedévhez képest 4,3%-kal, az előző év azonos időszakához képest 16,4%-kal csökkent a vontató tehergépjárművek első forgalomba helyezése). Ezt támasztják alá a DigiLog Consulting III. negyedéves mérései is, melyek már közel 1%-os flottacsökkenést mutatnak az iparágban az előző negyedévhez viszonyítva.
A díjak további emelkedése elkerülhetetlen
Annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint, a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett, az építőipar és az ipari termelés gyengélkedése a következő félévben még biztosra vehető, a fuvardíjak további növekedése prognosztizálható.
A fuvarozók többsége nem képes tovább veszteségesen működni, így túlélésük érdekében – akár kapacitásaik jelentős csökkentése árán is – kénytelenek az önköltségük fölé emelni a fuvardíjaikat. A mikrovállalkozások soraiban növekvő csődök száma szintén hozzájárul a kényszerű kapacitáscsökkenéshez, ami a forgalom fellendülése esetén már kapacitáshiányt fog okozni.
A DigiLog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a Közúti Fuvarozási Árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben.
„Köszönhetően az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek, ma már széles körben használják az indexet megbízók, fuvarozók és szállítmányozók egyaránt” – hangsúlyozta Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.