14.02.2025

TIMOCOM fuvarpiaci barométer: Negatív hangulat a fuvarpiac 2025-ös pozitív kilátásai ellenére?

A negyedik negyedévben szezonálisan csökkenő, de az előző év szintjét jóval meghaladó fuvarkínálat és jó előrejelzések az európai közúti áruszállításra vonatkozóan.

Transportbarometer freight ratio Europe_en

Freight share at a glance with year-on-year comparison

A 2024-es év a fuvarkínálat enyhe szezonális csökkenésével zárult, a szállítási igény Európában azonban továbbra is magas. Aki teherfuvart keresett az év során, annak mélyebben kellett a zsebébe nyúlnia és magasabb árat kellett kínálnia. 2025-ben a közúti áruszállítás költségei, ezáltal pedig a fuvardíjak tovább emelkednek. 

Az év végére a fuvar-raktér arány nem volt egyensúlyban: A fuvararány decemberig folyamatosan 70% felett volt, és meghaladta a rendelkezésre álló tehergépkocsi-kapacitást. 2024 negyedik negyedévében az előző év azonos negyedévéhez képest Európa-szerte 79%-kal több fuvarajánlat érkezett. Az óriási kereslet csaknem megduplázta a TIMOCOM Marketplace azonnali piacán 2024-ben feladott fuvarajánlatokat (+92%). A Transport Intelligence Ltd. elemzései szerint ezt a keresletet az olyan ágazatok táplálták, mint az e-kereskedelem, a gyártás és a kiskereskedelem, mivel a vállalatok feltöltötték készleteiket és árukat szállítottak a határokon túlra. 

A szállítási piac Németországban

2024-ben a teljes német belföldi közlekedésben 70%-kal több fuvart regisztráltak, mint 2023-ban.. Németországon belül a stagnáló gazdasági fejlődés ellenére a negyedik negyedévben 59%-os növekedést regisztráltak az fuvarajánlatok terén az előző év azonos negyedévéhez képest. „Néhány speditőr és fuvarozó képes volt profitálni a karácsonyi üzletből, de a következő hónapokat illetően a szállítmányozási és logisztikai ágazat összességében pesszimista” - nyilatkozta Gunnar Gburek, a TIMOCOM üzleti ügyekért felelős igazgatója. Az ifo intézet szerint Németországban csak minden nyolcadik vállalat számít arra, hogy 2025-ben javulni fog az üzleti helyzet.

Transportbarometer cargo space Europe_en

Cargo space offers in 2024 down 12% year-on-year

12%-kal kevesebb raktérajánlat, mint az előző évben

2024-ben a TIMOCOM Marketplace-en közzétett rakotérajánlatok száma 12%-kal csökkent az előző évhez képest. Ennek okai között szerepel a régóta ismert gépkocsivezető-hiány, amely jelenleg is korlátozza a kapacitást, de a megnövekedett költségek is, amelyeket nem lehet tovább hárítani. Noha az elmúlt negyedévben az előző év azonos hónapjához képest nőtt a rakterek arány (+6%), a lényeg azonban, hogy a negyedik negyedévben 3%-kal kevesebb teherautó volt a TIMOCOM piacterén, mint az előző év azonos negyedévében.

A Gazdaságkutató Intézet (IW) felmérései szerint idén csak hét ágazatban tervezik a vállalatok új alkalmazottak felvételét. Ide tartoznak többek között a személyzeti erőforrásaikat bővíteni kívánó speditőrcégek. „A szállítmányozási vállalatok jobb üzletmenetbe vetett hite tehát felülmúlja az általában óvatos gazdasági hangulatot” - zárja Gunnar Gburek.

A közúti áruszállítás legnépszerűbb közlekedési eszközei 2024-ben

A 2024-es teherszállítási ajánlatokban messze a ponyvás és és platós teherautók a messze leggyakrabban keresett szállítójárművek. Az ilyen típusú félpótkocsikat tavaly a fuvarajánlatok 60,3%-ában kérték. A második helyen 18,6%-kal a nagyméretű teherautók állnak, amelyeket szorosan követnek a a hűtőkocsik 13,2%-kal.

Transportbarometer Top Trailer Europe_en

The most frequently requested semi-trailer types in 2024

Ajánlati árak és árjavaslatok évforduló előtt, magas szinten

A korlátozott raktérkínálatnak köszönhetően a rendelkezésre álló teherautókapacitás értékes árucikké válik. A logisztikai ágazat árairól kemény tárgyalások folynak. A távolságtól és az igényektől függően a rendelkezésre állás, ezáltal pedig az ügyfelek ajánlati ára, valamint a potenciális vállalkozók árajánlatai erős ingadozást mutatnak. Ez a negyedik negyedévben világosan észlelhető volt. Az október és karácsony között kínált átlagos heti szállítási árak Európa-szerte 1,44 EUR/km és 1,74 EUR/km között voltak, december utolsó két hetében pedig mintegy 20%-kal emelkedtek az előző hetekhez képest. Így tehát azoknak, akik az ünnepi időszak előtt vagy a karácsony és szilveszter közötti napokon akartak teheráruval megrakott teherautót küldeni, valami többet kellett nyújtaniuk. Az ajánlati árak Európa-szerte átlagosan 16,5%-kal emelkedtek az előző év azonos negyedévéhez képest. A fuvarozócégek által kért átlagár 18%-kal magasabb volt az előző év azonos negyedévéhez képest. A Németországon belüli szállítási díjak átlagosan 1,60 EUR/km és 1,86 EUR/km között mozogtak. Ehhez a gázolaj árának nemrég történt emelkedése is hozzájárult. 

Kitekintés a 2025-ös évre

A szállítás iránti nagy kereslet az azonnali piacon várhatóan 2025 első negyedévében is fennmarad, mivel a a hosszú távú szerződéses kapcsolatokat a bizonytalan jövő miatt nagymértékben kerülni fogják. Az fuvar-raktér arány várhatóan nem csökken 65:35 alá. „Mivel a húsvét idén egy hónappal későbbre esik, a kereslet csak áprilisban élénkül fel ismét, azaz a teherszállítás aránya ekkorra emelkedik 70% fölé” - jósolja Gunnar Gburek a TIMOCOM-tól. „A kereslet növekedésével egyidejűleg a szállítási árak is emelkedni fognak, nem utolsósorban a jelentősen magasabb CO2- és útdíjköltségek kompenzálása céljából. 

A Transport Intelligence elemzői arra számítanak, hogy az európai közúti áruszállítás 2025-re reálértéken 2,0%-kal nő, forgalma pedig meghaladja a 436 milliárd eurót. „A helyzet mindent egybevetve nem tűnik annyira borúsnak az európai közlekedési ágazat számára. Kérdéses azonban, hogy az elsősorban belföldön tevékenykedő német logisztikai cégek képesek-e profitálni ebből, mivel ezen a téren jelenleg stagnálás tapasztalható.”- mondja Gunnar Gburek. 

A szállítási piac jelenlegi helyzetéről és az fuvarkínálati adatok kiválasztott európai útvonalakon történő aktuális változásairól a TIMOCOM fuvarpiaci barométer jelentésében további információk állnak az érdeklődők rendelkezésére. 

Sajtóközlemény letöltése
Fel