29.11.2023

Az erős szeptember dacára: csökkent a fuvarigény az előző évhez képest – de hozta a 2019-es szintet

TIMOCOM fuvarpiaci barométer – 2023 3. negyedéve

Q3 Frachtanteil Transportbarometer

A fuvar- és raktérajánlatok aránya a 2019-es szinthez igazodik és sajnos még mindig jelentősen elmarad az előző évi számoktól. 

2023 harmadik negyedévében a fuvarajánlatok aránya összességében 21%-kal volt alacsonyabb, mint tavaly. A fuvar- és raktérajánlatok száma a koronavírus előtti, 2019-es szint szerint alakul. Szeptemberben a fuvarozás iránt megnövekedett kereslet az átlagos fuvardíj emelkedéséhez vezetett. 

A fuvarpiaci barométer a koronavírus éveiben kivételesen alacsony és magas értékeket mutatott. Idén visszatért a 2019-es szintre. Az előző negyedévekhez képest tapasztalható enyhe fellendülés ellenére a fuvarpiac tovább gyengül. 

Miután az idei év első két negyedévében a fuvarajánlatok Európa-szerte jelentősen elmaradtak a tavalyi szinttől (1. negyedév -51%; 2. negyedév -46,3%), a 3. negyedévben a különbség csökkent, de még mindig -21%-os volt. Ebben a negyedévben szeptemberben volt a legtöbb fuvarajánlat, de még így is 13%-kal kevesebb, mint 2022 szeptemberében. A Németországon belüli ajánlatok száma a 3. negyedévben még 32%-kal alacsonyabb volt, mint az előző év azonos negyedévében.

A fuvarkapacitás iránti kereslet a nyári szünet után a várakozásoknak megfelelően ismét megélénkült. Szeptemberben jelentősen megnőtt a raktér kereslet a TIMOCOM Marketplace-en: Itt Európa-szerte 46%-kal több fuvarajánlatot hoztak létre, mint augusztusban. Németországban 57%-kal több ajánlatot tettek közzé. A fuvar- és a raktérajánlatok aránya Európában júliusban 64:36 volt, augusztusban 57:43, és így szeptemberben még kevésbé volt kiegyensúlyozott 69:31-es aránnyal.

Frachtangebote EU Q3 2023

A fuvarajánlatok arányának változása Európában 2023 harmadik negyedévében. 

A gazdasági trendek csökkentik a keresletet a fuvarpiacon

A csökkenő infláció ellenére a gyengülő gazdasági konjunktúra továbbra is nyomást gyakorol a fuvarozás ágazatára. Ennek egyik oka például az építőipar kirívó gyengesége, ami negatívan hat a fuvarozók megrendelési helyzetére. De a visszafogott fogyasztás és a beruházások hiánya számos területen szintén indokolhatja azt, hogy miért nem sikerült elérni a tavalyi számokat – sem a magánszektorban, ahogyan azt a GfK fogyasztói klímaindexe mutatja, sem a kereskedelmi ágazatban. Ezt az ifo üzleti klímaindexe is megerősíti, amely az elmúlt három hónapban 87,4-ről 85,7-re csökkent, annak ellenére, hogy a válaszadók várakozásai szeptemberben valamelyest javultak. 

A kiskereskedelmi ágazat küszködik emiatt. A Német Statisztikai Hivatal adatai szerint a legutóbbi csökkenés 2023 augusztusában reálértéken 1,2%-os volt az előző hónaphoz viszonyítva. Az előző évhez képest pedig 2,3%-os. A fogyasztói árindex szerint az élelmiszerek ára átlagon felül, 9,0%-kal emelkedett, és ez az energiaárakkal együtt magasan tartotta az inflációs rátát. 

„A gazdasági fejlődés miatt az európai rakterek iránti összkereslet 2022-höz képest alacsony volt, annak ellenére, hogy a múlt hónapban enyhén nőtt a fuvarajánlatok száma.” – nyilatkozta Gunnar Gburek, TIMOCOM Head of Business Affairs. „A németországi fuvarpiac óvatosan viselkedik, és tükrözi az általános gazdasági fejleményeket. Ennek fő oka a gyenge külföldi kereslet és a belföldi gazdasági helyzet.” Gburek hozzátette, hogy idén nem várható a fuvar kereslet jelentős növekedése. „Ha a fuvarpiac továbbra is a 2019-es szint szerint alakul, akkor 2023 negyedik negyedévében a rakterek iránti kereslet ismét csökkenni fog. Ez reálisnak tűnik az európai és különösen a németországi gazdasági helyzetet tekintve.”

Frachtangebote DE Q3 2023

Fuvarajánlatok változása Németországban 2023 harmadik negyedévében. 

Az átlagos fuvardíj elérte az év eddigi legmagasabb értékét

Az árufuvarozási ajánlatok növekedését követően az átlagos kilométerenkénti fuvardíj szeptemberben 6,5%-kal emelkedett az előző hónaphoz képest. Ráadásul ez az érték összességében 21,3%-kal haladja meg az idei februári mélypontot. Az év folyamán bekövetkezett növekedés ellenére az árak még mindig jóval a 2022-es csúcsok alatt vannak, amikor a kereslet jelentősen magasabb volt. 

Több fuvarajánlat Svédországból és Svédországba

A fuvarajánlatok említésre méltó változásai többek között a Németország és Svédország közötti relációban voltak megfigyelhetők. Különösen a Németországból Svédországba irányuló ajánlatok száma nőtt 70%-kal az előző év azonos negyedévéhez képest. Svédországból Németországba még mindig 38%-kal több fuvarajánlat érkezett. A járművek mellett a svéd exportcikkekhez tartoznak a fatermékek és a gyógyszeripari termékek, valamint a vas és az acél is. Ami az áruk behozatalát illeti, Németország Svédország első számú kereskedelmi partnere. Export tekintetében Németország Norvégia után a második helyen áll a Német-Svéd Kereskedelmi Kamara jelentése szerint. Mind az import, mind az export is meghaladta a koronavírus előtti kereskedelmi számokat. Németországból főként gépeket és gyógyszereket importálnak. 

Alacsonyabb kereslet a Svájcba irányuló fuvarozás iránt

A Svájcba vezető számos útvonalon a rakterek iránti kereslet a 3. negyedévben mérséklődött, annak ellenére, hogy a Gotthard-alagúton keresztüli vasúti forgalom akadályoztatva volt, ami a közúti áruforgalom növekedéséhez vezetett. Például az Ausztriából Svájcba tartó útvonalon 55%-kal kevesebb fuvarajánlatot regisztráltak, a Franciaországból Svájcba tartó útvonalon pedig 51%-kal kevesebb fuvar volt, mint az előző negyedévben. Németországból Svájcba 42%-kal kevesebb, Olaszországból pedig 29%-kal kevesebb ajánlat érkezett, mint az előző évben. A vasúti összeköttetés várhatóan még több hónapig tartó lezárása miatt a negyedik negyedévben a Svájc körüli közúti áruforgalom növekedésére lehet számítani.

A Belgiumból és Hollandiából Németországba irányuló fuvarajánlatok szintén csökkentek (BE-DE -52%; NL-DE -25%). Ennek egyik oka a tengeri kikötőkbe irányuló, illetve onnan kiinduló szárazföldi fuvarok visszaesése. A ZARA-kikötőkben, Antwerpen, a konténerszállítás az év eleje óta tovább csökkent. 

Frachtangebote Relationen Q3 2023

Az európai fuvarajánlatok változásainak elemzése. 

A TIMOCOM fuvarpiaci barométerről

A TIMOCOM fuvarozástechnológiai vállalat 2009 óta elemzi a fuvarpiaci barométerrel a Marketplace-be integrált fuvarbörzében megjelenő kereslet és kínálat alakulását. Naponta több, mint 154.000 felhasználó mintegy 1 millió nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot generál.

 

Legyen bennfentes az ágazatban, csatlakozzon Ön is a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!

Preuzimanje izvješća za tisak

Fel