Augusztustól kötelező az okos tachográf az új teherautókon
Az újonnan forgalomba állítandó járműveken már nem lehet analóg menetíró készülék.
Újabb változásra kell felkészülniük a fuvarozóknak. 2023. augusztus 21-től ugyanis az újonnan forgalomba állítandó, nemzetközi fuvarozásban használt teherautókon már csak a második generációs digitális tachográfok lehetnek. A régi eszközök, vagyis az analóg és digitális menetíró készülékek cseréjének 2024 végéig kell megtörténnie.
A digitális tachográf használata
Az első generációs digitális, másnéven okos tachográfok használata 2019. június 15. óta kötelező minden újonnan forgalomba helyezett teherautóban az Európai Unióban.
A második generációs okos menetíró készülékeket idén augusztus 21-től követeli meg az EU a 3,5 tonna feletti új teherautókban.
A folyamat itt még nem ér véget: jövő év végéig az első generációs okos menetírókon kívül valamennyi analóg és digitális tachográfot a legújabb típusra kell cserélni a nemzetközi fuvarozásban használt gépjárművekben. 2025 augusztusáig pedig az az első generációs okos eszközöket is kötelező lesz frissíteni az újabb verzióra.
A digitális tachográf előnyei
Az okos menetíró készülékek bevezetésének célja a jogszabályok könnyebb betartatása, a biztonságosabb járművezetési feltételek biztosítása, valamint tisztább versenyhelyzet teremtése a szállítmányozással és autóbuszos utaztatással foglalkozó európai vállalkozások között.
A szabályozás hátterében a biztonság további növelése, az adatok manipulálásának visszaszorítása, illetve a megfelelő pihenőidő biztosítása áll. Ezzel párhuzamosan könnyebb lesz az átjutás az ellenőrző pontokon, ami egyúttal a kiszámíthatóbb érkezést is elősegíti. Elmondható egyúttal, hogy soha nem volt még olyan fontos a minél körültekintőbb útvonaltervezés, mint a második generációs okos menetírók használata során.
Ráadásul az új generációs tachográfok adatait a rendőrök a teherautó megállítása nélkül a távolból is ellenőrizhetik. Amennyiben mindent rendben találnak, a hatóságoknak kötelező lesz az adatok három órán belüli törlése. Fontos azonban, hogy mindez csak az új menetíró készülékekkel szerelt teherautókra vonatkozik, a régi tachográfokkal rendelkező járműveket továbbra is bármikor megállíthatják az adatok ellenőrzése miatt.
Hogyan működik a digitális menetíró készülék?
A második generációs okos tachográfok a beépített GPS-vevőnek köszönhetően már automatikusan kezelik a helyadatokat induláskor és érkezéskor is, képesek rögzíteni a határátlépéseket, és napközben is három óránként dokumentálják a jármű pozícióját, legyen szó éppen folyamatban lévő rakodásról vagy egyéb munkáról. Ezen felül a rendszer képes a teherautó érzékelőiből kinyerni a tengelyterhelési adatokat, ami idővel az útdíjfizetés automatizálását és egyszerűsítését vonhatja maga után.
Vagyis összességében elmondható, hogy a menetíró berendezések egyre inkább a repülőgépek fekete dobozaira hasonlító információgyűjtő eszközök lesznek, amelyek jóformán mindent tudnak a sofőrről, a teherautóról és annak útvonaláról is.
Arról egyelőre még nem született döntés Magyarországon, hogy az Európai Unió szabályozását a belföldi fuvarozókra is kiterjesztik vagy sem.
Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!