Hírek 14.03.2023
3

Hol tart a digitalizáció a magyarországi kkv-k körében?

Egy laptop, háttérben egy város


Nőtt a vállalatirányítási szoftvert használók aránya, és egyre többen keresnek online megoldásokat az ügyfélszerzésre, de még mindig van hová fejlődni.

A hazai kis- és középvállalkozások digitális fejlettsége nem változott jelentősen 2022-ben az egy évvel korábbihoz képest, állapította meg a tavaly őszi Digimeter. A kutatás során közel ötven kérdéssel, hat területen vizsgálták a kkv-szektor digitális versenyképességét. 

A főindex értéke tavaly 41 lett, míg a megelőző két évben egyaránt csak 40. A legnagyobb mértékben a mezőgazdasági vállalkozások javítottak: a szektor az egy évvel korábbi 19-hez képest 30-as indexet ért el.

Online jelenlét és közösségimédia-használat a kkv-k körében

Hat százalékkal nőtt a honlappal rendelkező kkv-k száma 2021-hez képest, amikor még csak a vizsgált cégek 73 százaléka működtetett saját weboldalt. Jelentősen magasabb azonban a webshoppal rendelkező vállalkozások aránya: két évvel ezelőtt még csak a válaszadók 13, tavaly azonban már a 16 százaléka bonyolított online kereskedelmet.

A cégek közel fele (45%) nem tartja fontosnak a jelenlétet a közösségi médiában. A social platformok közül ebben a szférában is a Facebook a legnépszerűbb  (49%) Magyarországon, amit az Instagram követ a sorban 12 százalékkal.

Jócskán csökkent azonban a hetente legalább egyszer posztolók aránya: a 2021-es 43 százalékhoz képest tavaly már csak 34 százalék érezte fontosnak a rendszeres bejegyzéseket. 

Az informatikai eszközök használata

Home office-ra a vállalkozások közel negyedénél (24%) van lehetőség legalább heti egy napon, de csak az összes vizsgált cég valamennyi dolgozójának 8 százaléka élhet ezzel az opcióval. Többnyire a szolgáltatási ágazat szereplőinél, valamint a budapesti, Pest megyei vállalkozásoknál dolgozhatnak otthonról a kollégák.

Hiába telt el egy év, 2022-ben a kkv-k alkalmazottai közül ugyanúgy 67 százalék dolgozott informatikai eszközzel, mint egy évvel korábban.

Ezzel szemben közel harmadával emelkedett a vállalatirányítási szoftvert használó cégek aránya: míg 2021-ben a válaszadók 34 százaléka használt valamilyen elektronikus megoldást, addig tavaly már a 42 százalék felelt a kérdésre igennel. Jellemzően azok a vállalkozások használnak ilyen szoftvert, amelyek legalább 50 főt foglalkoztatnak, vagy az árbevételük meghaladja az egymilliárd forintot.

Online hirdetések és adatelemzés

A kutatásból kiderül, hogy a hazai kis- és középvállalkozások nagyjából fele egyáltalán nem hirdeti interneten a szolgáltatásait. A két évvel ezelőtti 41 százalékhoz képest csupán két százalékkal emelkedett arányuk.

A fő hirdetési felület döntően a Facebook, esetenként pedig a Google Ads. Ugyanakkor egyre többen keresnek online megoldásokat az ügyfélszerzésre. A válaszadók immár több mint harmada (34%) érzi fontosnak ezt a területet. Többségük elsősorban a e-mailes hírlevélben hisz, de a keresőoptimalizálást is lényegesen többen alkalmazták már, mint a legutóbbi felmérés idején.

Meglepő módon 5 százalékkal csökkent az adatelemzést nélkülözhetetlennek tartó cégek aránya. Már csak a kutatásban részt vevők 69 százaléka hozza meg döntéseit a működés közben keletkezett adatok elemzésének figyelembe vételével. Tendenciózusan, de nem drasztikusan apad azon kkv-k aránya, melyek online szolgáltatást vesznek igénybe számlavezető bankjuknál. Míg 2020-ban a cégek 90 százaléka, 2021-ben pedig 89 százaléka választott ilyen megoldást, addig tavaly már csak 85 százalékuk tartotta ezt fontosnak.

A digitalizáció segítségével csökkenthetők a gazdasági válság hatásai

A Digimeter várakozásai szerint a gazdasági recesszió, az elszabaduló energiaárak és infláció hatására a hazai kkv-k a hatékonyság javításába kezdenek. Ennek alapvető eszköze lehet a digitalizáció és az adatvezérelt működés további erősítése.

A Digimétert 2020-ban négy cég hozta létre: a Smartcommerce Consulting, a Reacty Digital, a Virgo és az eNET. A kutatássorozat évente kétszer méri a digitalizáció alakulását a kkv-szektorban: egy általános méréssel ősszel és egy speciális témájúval tavasszal. A tavaly ősszel zárult mintavétel során 674 cég reprezentálta az 5-249 főt foglalkoztató, nettó 18 milliárd forint alatti árbevételű hazai kis- és középvállalkozásokat.


Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel