Hírek 02.04.2024
3

Ne ússzák meg a sofőrök a külföldön elkövetett szabálysértést!

Sebességmérő készülék egy forgalmas út közelében

Az egész Unió területén egységesen büntethető lenne, ha külföldi sofőrök vétenek a közlekedési szabályok ellen.

Követési távolság be nem tartása, veszélyes előzés, veszélyes parkolás, vészfolyosók használatára vonatkozó szabályok megszegése, túlterhelt jármű használata. Többek közt ezekre szeretné kiterjeszteni a határokon átnyúló rendszerhez tartozó közlekedési szabálysértések körét az Európai Bizottság. A cél az, hogy a vétkes sofőröket felelősségre lehessen vonni, és hogy biztonságosabb legyen a közúti közlekedés.

Miért kellenek egységes közlekedési szabályok?

Az Európai Unió célja az, hogy a külföldi sofőrök ne úszhassák meg büntetlenül, ha egy másik EU országban követnek el szabálysértést. 

Jelenleg ugyanis nehéz büntetni a szabálytalankodókat vagy azokat, akik súlyosabb kihágásokat követnek el. 2019-ben például a határokon átnyúló bűncselekmények kb. 40 százaléka büntetlenül maradt. Vagy azért, mert nem azonosították az elkövetőt, vagy azért, mert a kifizetést nem hajtották végre.

Az Európai Bizottság közölte, hogy további lépéseket tesz annak biztosítására, hogy a külföldi közlekedési szabálysértők ne maradjanak büntetlenül. A 2023-ban nyilvánosságra hozott tervek szerint a problémát két fontos lépéssel orvosolnák. Az egyik az, hogy pontosan meghatározzák az országhatárokon átnyúlóan végrehajtható szabálysértések körét a közlekedési adatmegosztás keretében. A másik, hogy a tagországok megosztanak egymással bizonyos közlekedési adatokat. 

Cél: büntethető legyen a más tagállamból érkezett sofőr szabálysértés

Az Európai Bizottság azt javasolta, hogy a tagállamok nemzeti végrehajtó hatóságai kapjanak hozzáférést a vezetői engedélyek nyilvántartásaihoz.

Ezen kívül a Bizottság szeretné megerősíteni a létrehozott nemzeti kapcsolattartó pontok szerepét, hogy szorosabban együttműködhessenek a jogsértések kivizsgálásában a végrehajtó hatóságokkal. Foglalkozni kívánnak azzal is, hogy a szabálysértések kivizsgálásában a tagállamok közötti együttműködést miként lehet javítani.

Úgy vélik, a közlekedési szabálysértések körének bővítésével és meghatározásával is megakadályozhatják, hogy egy sofőr megússza külföldön a szabálysértést. Így a büntetésben nemlennének egyenlőtlenségek.

A tervek szerint egy külön informatikai portálon könnyen hozzáférhetnének az Unió polgárai a tagállamokban hatályos közúti biztonsági szabályokhoz és az azokkal kapcsolatos információkhoz. Az esetleg kiszabott bírságokat is ki lehetne ott fizetni. Ezen kívül új rendszert vezetnek be: az egyik tagállamban vezetéstől eltiltott egyént minden uniós országban eltiltanák.

Késik az egységes szabályozás bevezetése

Az egységes ellenőrzésről és szabályozásról még nem sikerült megállapodni. Annak ellenére, hogy a közlekedési szabálysértések határokon átnyúló végrehajtásáról szóló irányelv még a 2023-ban bevezetendő közlekedésbiztonsági jogszabálycsomag egyik eleme volt.

A közúti biztonság javítása érdekében bevezetendő jogszabály elfogadását az alacsony szén-dioxid-emissziós zónák határokon átnyúló érvényesítésével, illetve a klímacélokkal kapcsolatos vita is késleltet.

A 2024. február 6-i tárgyalásokon az uniós országok és az Európai Parlament képviselőinek nem sikerült megállapodniuk. Emiatt a jogszabály kilátásai bizonytalanok. A vitás pontok között elsősorban az volt a kérdés, hogy mely közlekedési szabálysértések kerüljenek be az országhatárokon átnyúlóan végrehajtható szabálysértések körébe.

A tagállamok azt is szeretnék, ha a törvénybe bekerülnének a városok autóforgalmát korlátozó szabályok - például az alacsony kibocsátású zónák - megsértése is, amit a Parlament egyes frakciói elleneznek.

Az úgynevezett városi jármű-hozzáférési szabályok célja a biztonság növelése és a károsanyag-kibocsátás csökkentése. Ezt többek közt úgy érnék el, hogy korlátoznák, hová hajthatnak be az autók, illetve belépési díjat állapítanának meg a sofőrök számára, akkor, amikor a város bizonyos területeire belépnek. Esetenként csak elektromos vagy hibrid járműveket engednének be egy területre. Ezek a szabályok pedig városonként eltérőek.

Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!

 

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel