Hírek 27.09.2023
3

Javulhat a következő években a hazai logisztikai szektor helyzete

Egy raktárépület fentről fotózva.

 

Intézkedésekkel segíti e cél elérését a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége az iparág szereplőivel és a minisztériummal karöltve.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint erősödhet a magyar logisztikai szektor helyzete. Jelentős többletbevételt generálhat minden érintettnek, hogy a Gazdaságfejlesztési Minisztérium a terület szereplőivel együttműködve számos intézkedést, szabályozói változás bevezetését tervezi.

A közleményt kiadó Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a hazai logisztikai és közlekedési szakma egyik meghatározó szervezete: a magyar logisztikai szolgáltató központok közel 90 százalékát fogják össze. Tagságuk 86 szervezetből áll, árbevételük 2021-ben elérte a 506 milliárd forintot.

Hogyan javulhat a logisztikai szektor helyzete?

A szövetség közleményében kiemelték, hogy a tervezett intézkedések megteremtik a feltételeket a korszerű és biztonságos szálláslehetőséggel kibővített parkolók kialakításához az ország számos pontján. Ezen kívül felülvizsgálják a kulcsfontosságú közúti és vasúti határátkelők áteresztőképességét befolyásoló határforgalmi gyakorlatokat, és szigorúbb ellenőrzési rendszert vezetnek be az engedély nélkül fuvarozó külföldiekkel szemben.

A tervek szerint bevezetik a minimális szolgáltatási díjat és az elektronikus fuvarlevelet, maximálják a fuvarozásba bevonható alvállalkozók számát, illetve a fuvarozók egymás közötti elszámolásának fizetési határidejét.

A szövetség szerint a minőségi szolgáltatások megléte – például őrzött parkolók és szálláshelyek építése –, hatékonyabb útdíj- és engedélyellenőrzés, illetve gyorsabb határkeresztezés esetén akár több milliárd forintos plusz bevételhez juthatnának a magyar vállalkozások, valamint a költségvetés. A MLSZKSZ úgy látja, hogy a kormány logisztikai szektort érintő tervezett intézkedései évtizedes problémákra nyújthatnak megoldást.

A minőségi kamionparkolók száma lényeges kérdés

A színvonalas, elegendő számú és a sofőrök igényeinek megfelelő parkolóhelyek hiánya egész Európában gondot jelent, éppen ezért szerepel az Uniós törekvések között az új pihenőhelyek létesítése is. Az Európai Bizottság 2022 áprilisában éppen annak érdekében fogadott el új standardokat és eljárásokat, hogy egységes, biztonságos és kényelmes kamionparkolókból álló európai hálózat jöjjön létre, amelyekben a gépkocsivezetők jobb körülmények között pihenhetnek.

A cél az, hogy maximum 100 kilométereként lehessen találni megfelelő kamionparkolókat, ahol a járművezetők számára minden szükséges létesítmény rendelkezésre áll. A tervek szerint négy féle minősítésű kamionparkoló lesz majd az utak mentén: bronz, ezüst, arany és platina. A négy fokozat egymástól némileg eltérő komfortfokozatú helyet jelölne.

A rendelet a parkolók kényelmi körülményeire is kitér. Az intézkedés keretein belül épülő parkolókat kötelező lesz zuhanyzóval, étel- és italvásárlási lehetőséggel, WiFi-hálózattal, elektromos hálózattal és vészhívó állomásokkal felszerelni. Az áramellátás biztosítása egyelőre csak személyes használatra előírás, de 2027-től a parkolóknak a hűtőkocsik áramellátását is biztosítaniuk kell. Az építkezésekhez az EU 250 millió eurót különít el az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) segítségével, amely a beruházók számára pályázható.

Miért fontos a logisztikai szektor erősítése?

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének közleményében arról is szó volt, hogy ágazati becslések szerint a magyarországi fuvarok 40 százalékát az EU-n kívüli, harmadik országbeli – török, albán, szerb – fuvarosok viszik el a magyar fuvarozók elől. E fuvarok jelentős részét engedély nélkül végzik.

Az eddigi ellenőrző rendszer nem tudott kellően fellépni az engedélyekkel trükköző vagy útdíjat nem fizető kamionosokkal szemben, éppen ezért lényeges a hatékonyabb ellenőrzés.

Magyarországon a logisztikai szektor a GDP több mint 5 százalékát adja. Ez az arány akár duplájára is nőhetne, ha jobban kihasználnánk geopolitikai adottságainkat.

Jelenleg csak közúton évente több mint kétmillió nehéz tehergépjármű halad át az országon, és több millió tonna tranzitárut kezelnek vasúton, közúton és vízen. A közleményben azt is hozzátették, hogy a kormány már a következő években 100 milliárd forintot meghaladó plusz bevétellel kalkulál a nemzetközi áruforgalomhoz kapcsolódóan a növekvő útdíjak, valamint a hatékonyabb ellenőrzési rendszer bevezetése miatt, amelytől a forgalom további bővülését várják.

 

Csatlakozzon Ön is a TIMOCOM Marketplace-hez még ma és próbálja ki az új funkciókat!

 

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel